العين الاخبارية

فاجأ "الزعيم" عادل إمام الإعلامي شريف عامر ومتابعي برنامجه "يحدث في مصر" بمداخلة هاتفية في عيد ميلاده أربكت المذيع المصري.

وتحدث شريف عامر، عقب انتهاء الحلقة عن مشاعره والمفاجأة بحديثه للفنان المصري الكبير، قائلا: "النهارده كانت مفاجأة رائعة شخصيا قبل مهنيا".

وغرد الإعلامي المصري، عبر حسابه الرسمي على تويتر": "تشرفت بأكثر من مقابلة تلفزيونية معه على مدار السنين، أول مرة كان حوار في الحرة خلال وجوده في أمريكا".

وأضاف عامر: "قبل أي حوار وبعده، أنا من ملايين الناس اللي في حياتهم دين بابتسامة وضحكة سببها عادل أمام، كل سنة وإحنا طيبين بيك يا أستاذ عادل".





وسعد ملايين المصريين والعرب، مساء الأربعاء، بسماع صوت الزعيم عادل إمام الذي فاجأ الإعلامي شريف عامر بمداخلة هاتفية على الهواء مباشرة تزامنا مع احتفال نجوم بعيد ميلاده.

وبدأت المداخلة بحديث عامر مع الفنانة المصرية الكبيرة لبلبة أثناء وجودها داخل منزل الزعيم للاحتفال بعيد ميلاده رقم 83، بمشاركة أفراد أسرته والمقربين.

وقالت لبلبة لمقدم برنامج "يحدث في مصر": "أنا هعملك مفاجأة دلوقتي، ومش عايزة أقولك أنا فين ومش هقولك مين اللي هيكلمك، خليك معايا حضرتك"، لينتظر شريف ثوان قائلا: "خايف أتوقع"، فترد النجمة الكبيرة يسرا قائلة: "يا شريف أنا يسرا وأستاذ عادل هيكلمك على الهواء"، فضحك الإعلامي من الصدمة.

وبدأ "الزعيم" المداخلة قائلا للإعلامي: "انت بتضحك ليه؟ إحنا لسه قولنا حاجة؟"، ليرد شريف: "مبسوط، والله مبسوط إني بكلمك، كنت طالب من الاستاذة يسرا تقولك كل سنة وأنت طيب، أنت عارف قيمتك عندنا؟".

ورد الزعيم: "لا قول أنت"، فسارع شريف بقول: "قيمتك عندنا أنك علمت بنتين من بناتي عربي، وكنت باخد إجازات عشان بس أروح فيلم لعادل إمام"، ليمازحه إمام: "أنت عايز تقولي إني أنت ابن ناس، وأن بناتك مش بيعرفوا عربي".

ودخلت الفنانة لبلبة على الخط، قائلة: "أنا مبسوطة أننا كلنا مع بعض وربنا دايما يخليه لنا ونبقى دايما قريبين منه والحقيقة دي كانت مفاجأة"، ليرد الإعلامي شريف عامر: "الناس كلها هتبقى فاكره إني عارف أي حاجة، والحقيقة يا أستاذة لبلبة إدتيني هدية كبيرة أوي النهارده".

واحتفل الزعيم عادل إمام، الأربعاء 17 مايو/أيار، بعيد ميلاده الـ83، وسط مجموعة من الفنانين المقربين من الزعيم وأفراد أسرته.

آخر أعمال عادل إمام مسلسل "فلانتينو" في 2020، وشاركه البطولة فيه الفنان الراحل سمير صبري والفنانة الراحلة دلال عبدالعزيز.